خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1396/11/22 - 12:23
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : سیاسی
بروجردی در تشریح سفر به چین مطرح کرد:

کمیته مشترک ایران و چین برای اعزام غواص به محل غرق سانچی تلاش می‌کند/پاسخ چین به گلایه های برجامی ایران

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به طرح گلایه به چین به‌علت عدم حل مشکلات بانکی در فضای پسابرجام، گفت: انتظار جمهوری اسلامی از حمایت برای عضویت کامل در سازمان شانگهای مطرح شد و طرف چینی بر آن تأکید کرد.

علاءالدین بروجردی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به سفر 3 روزه خود به عنوان رئیس کمیسیون امنیت ملی و رئیس گروه دوستی و پارلمانی ایران و چین به این کشور، گفت: در این سفر که به دعوت رئیس کمیسیون سیاست خارجی کنگره خلق چین صورت گرفت به شهرهای پکن و شانگهای رفته و مذاکرات مفصلی در محل مجلس چین با نایب رئیس مجلس و با وزیر خارجه این کشور داشتیم.



گلایه به چینی‌ها به خاطر عدم حل مشکلات بانکی در فضای پسابرجام/ تأکید چین بر حفظ توافق برجام



نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی در ادامه گسترش هرچه بیشتر همکاری های دوجانبه و روابط دو کشور با محوریت روابط اقتصادی را از مهم ترین محورهای این مذاکرات دانست و افزود: همچنین سرمایه گذاری چین در پروژه های زیربنایی جمهوری اسلامی ایران و گلایه از اینکه بعد از برجام مشکلات بانکی با چین همچنان پابرجا مانده و تأکید بر تسریع در حل این مشکلات، همچنین انتظار جمهوری اسلامی ایران از حمایت برای عضویت کامل در سازمان شانگهای که مجموعه اقتصادی مهمی منطقه شرق آسیا است، مطرح شد.



وی ادامه داد: چینی ها ضمن تأکید مکرر خود بر حمایت از توافق هسته ای و مخالفت با عملکرد آمریکا در این زمینه، آمادگی خود را برای اقدام در زمینه سرمایه گذاری در کشورمان اعلام کردند.



آمادگی چین برای حضور در پروژه‌های ریلی کشور/ بازگشت سرمایه چینی‌ها بعد از یکسال از اتمام پروژه‌ها از طریق تهاتر نفت



بروجردی در ادامه با اشاره به حضور معاون وزیر راه و شهرسازی کشورمان در این سفر بیان داشت: در این سفر نسبت به پروژه های زیربنایی ریلی کشور که جزء اولویت ها در حمل و نقل بین شهری است مذاکرات مفصلی به عمل آمد و چینی ها آمادگی خود را با شرایط بسیار مناسبی اعلام کردند.



رئیس گروه دوستی و پارلمانی ایران و چین در ادامه با بیان اینکه چین آمادگی دارد با سرمایه خود پروژه های مهمی همچون خط آهن سریع السیر تهران-مشهد و تهران-تبریز را احداث کند، اظهار داشت: طرف چینی موافق است تا با فاصله یک سال بعد از اتمام پروژه به عنوان زمان تنفس، به طور متقابل بر اساس توافق طرفین از طریق تهاتر نفت یا فرمول دیگری این سرمایه گذاری را به چین بازگرداند.



قرارداد احداث خط آهن سریع‌السیر جایگزین قراداد برقی شدن خط آهن فعلی تهران-مشهد شود



وی در ادامه این ارتباط اقتصادی با چین را در شرایط اقتصادی فعلی اقدامی ضروری و منطقی دانست و افزود: در حال حاضر وزارت راه با طرف چینی برای برقی کردن خط آهن فعلی تهران-مشهد را قراردادی امضا کرده که بهتر است خطوط پرسرعت جایگزین شود.



بروجردی همچنین تصریح کرد: در این سفر مسیر پکن-شانگهای را با خط سریع السیر 350 کیلومتر در ساعت رفتیم که بسیار قطار مدرنی بود و اگر این خط آهن در ایران احداث شود به این معناست که مسیر تهران-مشهد را در کمتر از سه ساعت می توان طی کرد.



این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه با بیان اینکه چین مقام اول دنیا و تکنولوژی برتر در خط آهن سریع السیر را دارد و و 22 هزار کیلومتر اجرا کرده و 10 هزار کیلومتر در دست مطالعه دارد، خاطرنشان کرد: از آنجایی که قصد داریم در پایان سند چشم انداز کشور اول منطقه باشیم باید فناوری های نوین دنیا را جذب کنیم لذا نباید خط آهن قبل انقلاب را برقی کنیم و علیرغم اینکه ممکن است به لحاظ زیست محیطی مفید باشد اما بر اساس سند چشم انداز نیست از این رو باید خیز بلندی برداشته و به دولت توصیه می کنیم درباره خط آهن سریع السیر تهران-مشهد با چینی ها قرارداد منعقد کنند تا به راحتی سالیانه 30 میلیون نفر جمعیت در این مسیر جابجا شود.



کمیته مشترک ایران و چین برای بررسی وضعیت و تعیین تکلیف نهایی سرنوشت ملوانان سانچی تشکیل می‌شود/ تلاش برای اعزام غواص بعد از اعزام روبات به اعماق دریا



وی در ادامه با اشاره به حضور در شانگهای و دیدار با معاون کنگره شانگهای که با 25 میلیون جمعیت جزء بزرگ ترین شهرهای دنیا است، عنوان کرد: در این مذاکرات درباره نگرانی خانواده هایی که در حادثه سانچی عزیزان خود را از دست داده اند صحبت و توافق شد کمیته مشترکی میان ایران و چین برای تعیین تکلیف نهایی سرنوشت این افراد با توجه به غرق شدن کشتی تشکیل شود.



بروجردی ادامه داد: تا کنون از طریق ربات به کشتی غرق شده دسترسی یافته اند اما نیاز به اعزام غواص است که از نزدیک وضعیت کشتی مشاهده و درباره آن اطمینان حاصل شود که در این خصوص نیز مذاکره مفصلی با فرمانده امداد و نجات چینی صورت گرفت که در کمیته مشترک به آن رسیدگی می شود، همچنین توافق و تأکید شد که با توجه به حرکت روزانه صدها فروند نفتکش که تعداد زیادی از آن ها برای ایران است، استاندارد کشتی ها افزایش یابد.



رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: در این سفر محمد آشوری تازیانی عضو هیأت رئیسه مجلس، ابوالفضل حسن بیکی و محمدابراهیم رضایی اعضای کمیسیون امنیت ملی، سهراب گیلانی عضو گروه دوستی و پارلمانی ایران و چین و مجید کیان پور عضو کمیسیون عمران برای طرح مسائل عمرانی و پروژه های راه به همراه معاون وزیر راه و شهرسازی، هیأت را همراهی می کردند./



پایان پیام

  • کد خبر : 231564
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار